joi, 29 iulie 2010

Amintiri despre locurile natale (Gh.Burlacu)

Am fost deunazi in satul Blagodesti.Mai bine zis pe locurile in care a fiintat altadata Blagodestii.Mai fusesem de cateva ori dupa demolarea satului , tot asa , intr-o frumoasa zi de inceput de toamna.Dupa padurea Chirana , am facut-o la dreapta , catre Vladeni ......................
Am oprit masina pe pod , ca sa privesc de sus meandrele raului Ialomita.Malurile erau rectificate , caci ,,stapanirea'' se trezise , ,,a treia zi dupa scripturi'' , adica dupa demolarea satului , sa indiguiasca raul dupa rectificarea malurilor acestuia.Am avut chiar un moment de cumpana asupra locului ales pentru construirea podului.Cam intre fosta carciuma a lui Costica Anghelescu si moara lui Neagu Cosmescu, mi-am dat cu presupusul.Unde era renia aceea , ce urma dupa anaforul acela al lui Beu si care venea cam in dreptul gradinii popii Vasile?Acolo ne placea noua copiilor sa imbaiem caii si sa-i busumam bine , bine, permitandu-ne chiar si sa trecem pe sub burta , scufundandu-ne prin apa care-i racorea.
Dupa coborarea de pe pod am facut-o la stanga pe un drum de tara serpuit cam, in directia est-vest , urmand in imaginatia mea, vechea sosea a satului , atat de batatorita de mos Frangu, si-am tintit ruinele celei mai mari ctitorii ale popii Vasile.De aici , intre aceste ruini si malul raului se afla casa noastra.Parca se mai simtea o mica panta, catre locul unde odinioara fusese casa lui Stoica Tiganu' , avandu-l in dreapta pe Neculai Grecu......................................................................
Lund ca reper tot ruinele bisericii celei mari, am putut localiza si cimitirul , sau ceea ce mai ramasese din acesta , in care mai erau doar mormintele celor care n-au avut rude apropiate care sa se ostenesca cu mutarea osemintelor in alta parte.Am avut surpriza sa pot identifica mormantul invatatorului Pavelescu.
M-am indreptat apoi , catre movila Blagodeasca , acel rest de popina pe care si-a avut,curtea'' jupanul Tampa in sec. al XIV -lea............................................................................................................
De fapt , inca de la plecarea de la Bucuresti , stiam ca voi fi deceptionat de ceea ce voi vedea pe aceste meleaguri.Si totusi am facut-o , caci este o eterna reantoarcere nu in spatiul fizic , ci in cel metafizic al satului de odinioara.....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu